Monday, November 28, 2011

Status Semasa Projek Nov 2011



Pada masa sekarang, tanaman² yang sedang kami tanam dan jayakan adalah seperti berikut:-

1. Terung bulat / Seluas 4 ekar / Penghujung musim-hasil hingga akhir Dis 11
2. Terung bulat / Seluas 10 ekar / Baru dipindahkan-hasil keluar akhir Dis 11
3. Peria / Seluas 2 ekar / Mula berbuah - hasil keluar minggu ke-2 Dis 11
4. Timun / Seluas 2 ekar / Baru ditanam - hasil keluar minggu ke-2 Dis 11
5. Cili / Seluas 2 ekar / Penyedian tapak - hasil keluar hujung Feb 12


Selain daripada itu pada awal tahun hadapan kami merancang akan membina dan menambah junjung baru sekurang-kurangnya seluas 4 ekar lagi di tapak tanaman TKPM Kg. Bunian dan TKPM Kg. Serengkam. Adalah menjadi matlamat kami pada awal tahun hadapan untuk mempunyai 10 ekar kawasan tanaman yang berjunjung secara kekal.



Kawasan Tanaman Baru

Kami sudah memulakan projek tanaman nangka madu dan sayuran di TKPM Kg. Serengkam, kawasan yang baru mengambil masa yang agak lama untuk dijayakan lebih² lagi kawasan tersebut pada asalnya merupakan kawasan hutan. Kami telah mula menanam nangka madu di kawasan tersebut pada awal tahun ini tetapi kami tidak menanam sayur-sayuran kerana kawasan tersebut perlu dibersihkan dan pelbagai kemudahan perlu dilengkapkan sepenuhnya.

Penyediaan tapak untuk kawasan tersebut juga mengambil masa hampir 3 bulan, tunggul² kayu perlu dicabut, ranting dan kayu² perlu dibuang dan tanah perlu dibajak berulang-ulang kali agar ia betul² sesuai untuk di tanam sayur-sayuran. Penyediaan sistem siraman untuk kali pertama juga memerlukan masa dan amat memenatkan. Untuk memastikan projek ini berjalan dengan lancar saya terpaksa tinggal bersama-sama dengan pekerja di "rumah kongsi", di mana setiap 3 atau 4 hari baru saya akan pulang ke rumah....... Alhamdulillah... kawasan tanaman ini telah berjaya di tanam dengan nangka madu sepenuhnya dan 10 ekar kawasan tersebut juga telah di tanam dengan terung bulat, untuk posting akan datang kami akan review projek tersebut di dalam blog ini.



Watermark Baru

Jika anda perasan kami menggunakan watermark yang baru pada gambar² di dalam blog ini, watermark menggunakan QR Code.... so anda boleh scan menggunakan handphone atau software QR Reader......





1 comment:

Anonymous said...

salam...sungguh berminat sya lihat agroville...


nak tnya....sistem mna yg bagus utk tanaman cili...

secra fertigasi ataupun tanaman secara convensional ??


tq

Related Posts with Thumbnails