Saturday, January 22, 2011

Cili, Bendi & Peria Update Jan 2011

Tanaman cili seluas 5 ekar yang ditanam di celah² pokok nangka masih mengeluarkan hasil dan berkeadaan baik. Cuma ada sesuatu yang berlainan berlaku kepada pokok cili kami yang tidak pernah terjadi sebelum ini. Dimana buah cili yang berwarna merah selalu rosak, siasat punya siasat akhirnya baru kami tahu rupanya pada sebelah malam banyak terdapat tikus berkeliaran dan memusnahlan buah cili. Akhirnya kami dapat mengatasi masalah tersebut.

Tanaman bendi pula pada masa sekarang sudah berada dipenghujung musim dan hasilnya telah berkurangan. Untuk tanaman di tapak satu lagi, tanaman cili seluas 2 ekar telah selamat dipindahkan dan pertumbuhan agak baik dimana ketinggian pokok sudah mencapai ketinggian 1 kaki. Selain itu bermula minggu hadapan pula tanaman peria akan dipindahkan ke batas, keluasan tanaman peria ialah 2 ekar.

Untuk perancangan seterusnya kami akan merancang akan menanam cili seluas 4 ekar lagi dan juga tanaman peria juga seluas 4 ekar. Kerja² penyediaan tapak akan dimulakan selewat²nya awal bulan hadapan. Untuk tanaman peria pula kami terpaksa membina junjung baru untuk kawasan seluas 2 ekar dan untuk 2 ekar lagi junjungnya telah tersedia. Baru² ini kami baru sahaja mendapat 2 orang pekerja yang baru dan diharapkan kerja dapat dilakukan dengan lancar selepas ini.





1 comment:

Anonymous said...

salam, uncle tumpang tanya.berapa gaji yg adik taufiku bayar kpd pekerja adik. sehari berapa?
sebulan berapa? kenapa kah selalu/
kerapkali staff yang berhenti.GAJI
tak cukup atau keja penat atau malas?

Related Posts with Thumbnails