Thursday, May 7, 2009

Apabila Impian Jadi Kenangan

Kisah nih lari dari topik skit tetapi kami ingin berkongsi pengalaman ini dengan orang lain, ini adalah kisah sikap orang kita yang suka mengambil jalan mudah untuk mencari keuntungan tanpa memikirkan tentang kesusahan dan usaha orang lain. Lebih sepuluh tahun yang lalu bapa saya mengusahakan tanaman padi secara komersil di sini dengan keluasan lebih 135 ekar. Tanah tersebut adalah milik orang kampung yang di pajak oleh pihak kami. Daripada sebuah paya yang sudah terbiar puluhan tahun, dipenuhi semak samun, tanpa tali air yang sempurna, paya yang tidak rata, tanpa jalan ladang yang lengkap, tiada pagar dan berbagai kekurangan lagi. Dengan segala usaha dan susah payah bapa saya berjaya memajukan paya tersebut menjadikan paya itu lengkap dengan segala pasarananya, paya rata, dilengkapi tali air yang sempurna, kemudahan jalan yang lengkap, dilengkapi sepenuhnya dengan pagar elektrik dan pelbagai lagi. Sepanjang 10 tahun menjayakan projek tersebut hampir RM500,000.00 dilaburkan untuk projek tersebut termasuklah membeli pelbagai jentera² dan peralatan untuk projek padi tersebut. Sepanjang tempoh itu juga bapa saya mendapat pengiktirafan sebagai Projek Tanaman Padi Secara Komersil Terbesar di Negeri Pahang juga dinobatkan sebagai Johan Usahawan Tani Peringkat Negeri Pahang dan Naib Johan Kelompok Pertanian Terbaik Negeri Pahang. Selain itu juga kami berjaya mengeluarkan hasil padi lebih 200 tan untuk setiap musim. Projek padi ini juga merupakan langkah pertama saya terlibat dalam bidang pertanian di mana pada umur 15 tahun saya sudah mula membajak menggunakan traktor dan memandu jentuai membantu bapa saya mengusahakan projek padi tersebut. Selain itu kami merancang dalam tempoh 10 tahun akan datang kami akan memperluaskan kawasan tanaman tersebut secara berperingkat-peringkat sehingga keluasan 200-300 ekar.

Setelah habis tempoh pajakan 10 tahun dan setelah 3 tahun menunggu keputusan samaada dibenarkan untuk terus untuk mengusahakan paya tersebut atau tidak, akhirnya kami akur bahawa paya tersebut akan diserahkan kepada pengusaha yang lain. Tapi apa yang kami kesalkan ialah tentang sikap pihak tertentu yang berebut² untuk mengambil alih paya yang telah bapa saya usahakan itu. Padahal ada beratus ekar lagi paya terbiar yang belum diusahakan kawasan itu, kenapa pula hendak berebutkan kawasan paya yang telah diusahakan oleh bapa saya. Jawapannya mudah saja, mereka tidak boleh tengok orang lain senang dan mereka mengambil jalan mudah untuk mengusahakan kawasan tanaman yang telah lengkap pasarananya dan mereka tidak perlu bersusah payah untuk membanting tulang dan mengeluarkan modal satu sen pon untuk menyediakan pasarana projek. Selain itu lebih menyedihkan ada pihak yang akan mengalibabakan paya tersebut kepada pihak lain jika berjaya mendapatkkannya kelak. Sebenarnya jika pihak lain itu memajukan kawasan paya terbiar yang lain ia akan mendatangkan banyak faedah antaranya memperluaskan kawasan tanaman padi di Chenor dan seterusnya menyahut seruan kerajaan menjayakan tanah² terbiar. Disebabkan pelbagai pihak yang melobi untuk menjayakan kawasan tanaman padi kami itu dan selain cakap² belakang yang kurang enak cuba memburukkan pihak kami, akhirnya kami membuat keputusan untuk menarik diri dari terus menjayakan sawah padi tersebut. Walaupun kami kecewa lebih² lagi bapa saya yang selama ini memberi komitmen yang tinggi terhadap projek tersebut termasuklah membawa kami sekeluarga berpindah jadi Jengka ke Chenor belasan tahun yg lalu untuk memudahkan beliau menjayakan projek padi tersebut.

Akhir sekali, sebenarnya saya sudah ada perancangan untuk meningkatkan hasil tanaman padi semasa saya di Japan dulu, ingatkan bila balik nanti bolehlah saya praktikkan kaedah tanaman padi yang saya jayakan semasa di Japan ke projek padi bapa saya. Walaupun ia tidak menjadi kenyataan, kami berharap agar projek tanaman padi tersebut jatuh kepada tangan pihak yang betul dan semoga ia akan terus sukses seperti waktu² kami mengusahakannya dulu lagipun tidak susah rasanya sebab semuanya sudah terhidang didepan mata.


Kawasan tanaman padi menjadi rebutan

.
Padi semasa mengeluarkan hasil

.
Saya dan adik (jijo) berehat selepas penat bekerja di sawah
.

1 comment:

bakhtiar yusoff said...

saya faham betol.lebih kurang dgn saya la,walau x mula lagi dah dapat mende2 mcm ni,
asal sy bru abs blaja 3 thun di kedah,n bila balik kg abis blaja ingat nak usahakan tanah kg saya yg terbiar lebih 15 tahun dah,,mmg semak giler,,mandangkan sy muda n ada kederat saya mntk izin nak usahakan tanah kg tue,tp trg2 datuk n nenek x kasi sbb d kata takut kita usaha org lain mek hasil(penagih),,tp tu alasan je sbb kluarga sy org ssh,,,biasala x de duit smua x betol...
tp sy wat kring je trgkn x gtau dorang,

skarang dah dkt setgh thun trgkan tnh tu,,dah clear,,,,bpk sedare sng2 kata nk usaha pulak tnh..ces taik kucing betol...padahl dah 15 tahun terbiar tak nak pulak nak usahakan,,,dah terang senag2 pulak nak usahakan,,nie la org melyu,,,bapak sedare sdr pulak tu,,,rase nak tumbuk je ats muka..

Related Posts with Thumbnails