Friday, January 2, 2009

Peria Update Jan 09

Semua tanaman peria telah dipindahkan sepenuhnya ..... pada masa sekarang usia tanaman sudah mencapai 2 minggu. Pertumbuhan peria setakat ini tiada masalah.... peria di tanam seluas 2 ekar dengan anggaran pokok hampir 2,000 pokok. kami menanam peria dengan 2 kadar jarak yang berbeza untuk tujuan perbezaan. Jarak yang pertama 2 hingga 3 kaki antara pokok dan jarak yang kedua 3 hingga 5 kaki. Peria merupakan tanaman yang mempunyai akar yang panjang, jika ia ditanam rapat akan mengakibatkan kesukaran kepada pertumbuhan akar. Pertumbuhan akar yang tidak baik akan mengakibatkan batang pokok menjadi kecil, kurang makanan seterusnya menghasilkan buah yang tidak dan banyak. Pertumbuhan akar yang sempurna dan panjang akan menghasilkan batang pokok yang besar seterusnya hasil yang banyak dan baik.

Ada juga pekebun lain yang datang mempertikaikan jarak tanaman peria kami. Di Japan petani disana mementingkan kualiti daripada kuantiti....ini kerana kualiti pokok yang baik secara langsung akan menghasilkan kuantiti hasil yang banyak dan berkualiti. Sebahagian petani di Malaysia mementingkan kuantiti... sebab itu ada setengah petani menanam secara konvensional.... satu lubang.. 2 pokok serta jarak yang rapat antara lubang² tersebut... ia akan menyebabkan kesukaran untuk pokok tersebut membesar kerana kekangan kepada pertumbuhan akar.. seterusnya kepada pertumbuhan pokok tersebut....... kualiti VS kuantiti ?

Pada masa sekarang harga ladang untuk peria RM2.50 hingga dan harga runcit RM4.00 hingga RM5.00 untuk 1kg. Diharapkan harga tersebut berkekalan sehingga bulan depan.






1 comment:

Anonymous said...

FORUM Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia (GEM Community) - www.gem.socialgo.com

DIREKTORI Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia - www.pertanianmalaysia.blogspot.com

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM), Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-Layang (Walet/Walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang-Layang (Walet/Walit) - www.gem.tl.my

Related Posts with Thumbnails