Thursday, November 18, 2010

Agroville Update Nov 2010

Assalamualaikum dan selamat hari raya aidil adha untuk semua. Rasanya kali ni paling lama blog kami tidak dikemaskini hampir 3 bulan rasanya. Banyak perkara yang berlaku dalam tempoh waktu itu dan banyak juga isu² yang timbul, disebabkan itu kami tidak mempunyai masa untuk mengemaskini blog dan membalas email. Masalah paling utama ialah masalah kekurangan tenaga kerja, semenjak dari hari raya puasa yang lepas 5 orang pekerja Indonesia melarikan diri dan 2 orang pekerja dari Thailand pula berhenti kerja kerana mempunyai masalah peribadi. Pada masa sekarang cuma tinggal 5 orang tenaga kerja termasuk diri saya sendiri.

Kekurangan pekerja banyak memberi masalah kepada kelancaran projek kami, itu perkara yang paling merisaukan kami untuk mencapai sasaran yang ditetapkan. Pekerja² ini walaupun dilayan dengan baik dan diberikan segala kemudahan, tetapi jika mahu meninggalkan kita mereka tetap akan berbuat demikian amat susah untuk mencari pekerja yang betul² setia pada masa sekarang. Lebih² lagi jika ada anasir² luar yang menghasut perkerja² ini seperti yang terjadi kepada kami dimana ada pengusaha yang berjiran dengan kami berperanan menjadi broker menghasut pekerja kami melarikan diri dan bekerja dengan toke yang lain dengan tujuan untuk mendapat komisyen. Itulah yang terjadi kepada 5 orang pekerja Indonesia kami yang terpengaruh dengan janji² kosong dan akhirnya tertipu... seorang dari pekerja tersebut datang kembali untuk bekerja semula yang selebihnya malu untuk datang semula dan membawa haluan yang baru.

Pada masa sekarang kami menanam cili seluas 4 ekar, bendi seluas 4 ekar dan petola seluas 2 ekar. Selain itu dalam tempoh yang terdekat kami akan menanam cili seluas 2 ekar lagi untuk fasa yang kedua dimana anak benih cili telah sedia dipindahkan ke batas dan tanaman labu seluas 4 ekar. Terdapat sedikit perbezaan daripada perancangan sebelum ini, kami terpaksa mengubah mengikut kesesuai keadaan semasa dan mengambil kira guna tenaga kerja yang ada pada masa ini. Selain itu kami juga sedang mempersiapkan diri untuk menerima kunjungan dari delegasi² Pegawai Pertanian dari Japan dan Pegawai Pertanian dari Putrajaya pada 22 Jan 2011 nanti.


Gambar diatas pula ialah tempat pengumpulan dan memproses hasil yang sedang giat dibina, tempat pengumpulan hasil tersebut dibina oleh Jabatan Pertanian Dan Asas Tani Daerah Maran untuk kegunaan kami. Kami juga sangat berbesar hati dan berterima kasih kepada Pegawai Pertanian Daerah Maran iaitu En. Muhammad khalil B. Idris dan juga kepada En. Zaimi yang menyelia projek kami di TKPM Kg. Bunian Chenor.

1 comment:

Don Balon said...

Assalamualaikum..
Teruskan berusaha rodonc..
masaaloh oranc kita menghasut sana-sini koi sendiri pun doh tok daya..
Tapi aok doh berjaya, teruskan kejayaan tersebut..
tunjukkan yanc aok mampu mengatasi segala dugaan ini..
Bila2 nok jugek koi gi melawat kebun aok..
Koi lebih kepda sawit dan getah, tapi seronok tengok orang kita berjaya..
Ma'assalamah

Related Posts with Thumbnails