Saturday, February 27, 2010

Peria & Terung Mini - Update Feb 10

Tanaman peria sudah mula dipindahkan ke batas pada minggu ini, walaupun musim kemarau pada masa ini ia tidak memberi kesan kepada tanaman cuma jika sebelum ini tanaman kami disiram 2 kali sehari tetapi pada musim kemarau sekarang tanaman kami di siram 3 kali sehari. Jadinya terdapat sedikit peningkatan segi kos minyak diesel untuk pam air.

Sebenarnya pada awal bulan feb kami telah pindahkan peria ke batas dan pada minggu pertama pokok peria di batas ia menghadapi masalah dimana daun peria rosak mungkin disebabkan oleh dos racun yang berlebihan. Untuk mengelakkan sebarang risiko kami membuang semua pokok peria dan menyemai semula anak benih peria untuk menggantikannya. Peria dijangkakan mengeluarkan hasil pada penghujung mac atau awal april nanti.

Tanaman terung pula, batas telah siap dibina dan ditutup dengan silver shine dan sistem siraman sedang dipasang. Pertumbuhan anak benih terung sangat baik dan bersedia untuk dipindahkan pada minggu hadapan. Seperti peria, terung juga dijangka akan mengeluarkan hasil pada awal april nanti.


anak pokok peria yang baru dipindahkan


pertumbuhan peria sangat baik


anak pokok terung mini di rumah semaian


anak pokok terung sedia dipindahkan ke batas


batas terung mini telah tersedia


1 comment:

Rosmerah said...

pasang plastik guna mesin ke..

Related Posts with Thumbnails