Monday, April 20, 2009

Penyedian Tapak Peria, Cili & Terung

Tempoh bulan april hingga sept ini kami merancang akan menanam peria, cili dan terung seluas 8 ekar, pecahan tanaman adalah seperti berikut.
Setelah peria musnah dipukul oleh ribut kerja-kerja pembersihan telah dilakukan dan pada masa yang sama pula kami mendapat tawaran kerja membajak sawah padi seluas 60 ekar di Kg. Luit, Maran. Memandang 2 unit traktor terpaksa dikerahkan ke Kg. Luit membuat kerja² membajak tersebut, maka kerja² membajak di kebun terpaksa ditangguhkan, tapi dalam masa yang sama kami melakukan kerja² menyemai cili dan terung dan seterus kerja² mencari kayu untuk dibuat junjung peria. Sehingga kini 3 muatan lori kayu berjaya dikumpulkan daripada hutan.

Kami menjangkakan kerja penyedian tapak akan siap sepenuhnya awal may dan hasil tanaman pula mula dituai pada penghujung jun nanti. Mengenai tanaman cili pula, ia masih mengeluarkan hasil sehingga kini hampir 5,000kg cili dihasilkan daripada 2,500 pokok kami menjangkakan cili akan mengeluarkan hasil hingga penghujung bulan ini sahaja, memandangkan kini pokok sudah sampai ke pusingan yang terakhir.
.
Anak pokok cili yang disemai
.

Anak pokok terung yang disemai
.

Sebahagian kayu untuk membina junjung peria
.

Pokok cili masih mengeluarkan hasil
.
.

2 comments:

Unknown said...

Topek.. Cer ajar sikit cara nak berkebun.. mana tau kot-kot ada minat.

Taufiku San said...

awok tahan ker berpanas cam koi nih.... dah gelap gelita dah koi nih.....

Related Posts with Thumbnails