Monday, February 1, 2010

Timun Update Feb 2010

Bermacam perkara yang berlaku pada tanaman timun musim ini, disebabkan harga yang jatuh menjunam tempoh hari kami mengambil inisiatif untuk memberi tumpuan yang lebih kepada pokok timun supaya ia dapat menghasilkan buah yang berlipat kali ganda seterusnya dapat mengimbangi kejatuhan harga tersebut. Diluar jangkaan kami sebenarnya... sehingga kini timun kami telah mengeluarkan hasil selama 6 minggu dan hasil yang telah dituai pula sebanyak 35,000 kg (35 tan) dimana kebiasaan timun hanya mengeluarkan hasil selama 4 minggu sahaja. Beberapa orang pekebun yang berkebun berhampiran kami hairan bagaimana timun yang kami tananam lebih awal daripada mereka masih mengeluarkan hasil sedangkan tanaman timun mereka telah habis dituai 2 minggu yang lepas.

Faktor yang kami rasa membawa kepada kejayaan ini ialah yang pertama penggunaan tahi ayam yang banyak, untuk tanaman timun seluas 2 ekar ini kami menggunakan hampir 11,000 kg (11 tan) tahi ayam sebagai baja asas. Hasil daripada penggunaan tahi ayam banyak..... akar mendapat baja yang secukupnya seterusnya menghasilkan batang pokok yang besar, dimana untuk tanaman timun kali ini batang timun kami membesar lebih besar daripada ibu jari. Faktor yang kedua pula penjagaan yang lebih, tidak seperti sebelum ini kami menanam timun dengan keluasan 4 hingga 5 ekar. Memandangkan terlalu banyak pokok kami tidak dapat menumpukanan banyak masa untuk menjaga pertumbuhan pokok serta penyelenggaraan.

Sehingga hari ini timun masih mengeluarkan hasil sebanyak 500kg sehari walaupun pokok sudah mula terkena serangan downy, pada masa sekarang kami rasakan tidak perlu lagi untuk diracun kerana pokok sudah melebihi umur yang sepatutnya. Pada masa ini kami memajak hasil timun kami kepada seorang pemborong dengan harga RM0.20 untuk setiap kg dimana pemborong tersebut perlulah memetik sendiri timun dipokok. Ini kerana kami terlalu sibuk dengan kerja penanaman cili, peria dan terung mini serta kerja² luar yang lain.


keadaan pokok timun setelah 6 minggu mengeluarkan hasil


pokok timun masih mengeluarkan bunga dan buah baru


batang pokok timun yang besar hasil
meletakkan baja asas yang banyak

No comments:

Related Posts with Thumbnails