Monday, February 1, 2010

Cili, Peria Dan Terung

Cili telah mula dipindahkan ke batas pada minggu lepas, pada masa sekarang cili tidak menghadapi masalah. Pada asalnya kami mahu menanam 4 ekar cili, 2 ekar peria dan 1 ekar terung mini. Pada masa sekarang terdapat sedikit perubahan di mana kami menanam 2 ekar cili, 2 ekar peria dan 2 ekar terung mini. Terdapat sedikit perbezaan untuk tanaman cili kami ini dimana setiap lubang kami meletakkan 3 hingga 4 anak pokok, tujuan berbuat demikian ialah jika salah satu pokok cili tersebut terkena penyakit seperti kerinting kami terus akan cabut dan buang. Pada peringkat akhir nanti kami akan memilih pokok yang baik sahaja untuk dikekalkan dan pokok yang bermasalah akan dibuang.

Untuk tanaman peria pula benih telah mula disemai dan kerja menyiapkan junjung akan disiapkan dalam minggu ini. Peria dijangka akan dipindahkan selewatnya 10 hari daripada sekarang. Tanaman terung mini pula, benih telah mula disemai dan dijangka anak terung akan dipindahkan sebulan daripada sekarang. Tapak tanaman terung telah dibina batas dan kerja memasang silver shine dan sistem siraman akan dilakukan dalam masa terdekat.

Aktiviti lain yang dilakukan untuk sepanjang bulan febuari ini ialah, pada pertengahan bulan ini kami mendapat tawaran membuat kerja² menuai padi dan seterusnya kerja² membajak kawasan tanaman padi seluas 200 ekar di Kg. Merchong Pekan, Pahang. Selain itu kami juga mendapat kerja membajak kawasan tanaman padi seluas hampir 100 ekar di Kg. Luit, Maran, Pahang. Seterusnya kami merancang akan menanam terung mini atau terung bulat seluas 5 ekar di kawasan tanaman nangka madu setelah kerja² membajak sawah padi tersebut selesai kelak. Selain itu kami juga merancang akan menanam labu seluas 2 ekar setelah timun habis di tuai nanti.

anak cili yang baru dipindahkan


cili di batas


batas untuk tanaman terung mini


terung bulat yang telah 3 bulan mengeluarkan hasil
ditanam untuk tujuan kajian dan pembelajaran

1 comment:

wan's said...

salam..
menarik nyer kerja saudara..
tahniah sbb masih berada dlm bidang ni..saya pun pernah kusus inkubator skali saudara tapi ditempatkan di tt gantung..x sempat kenal kot. apa apa pun terus cekal n teruskan perjuangan menjadi petani berjaya..

Related Posts with Thumbnails