Thursday, November 18, 2010

Cili, Bendi & Nangka Madu Update Nov 2010

Tanaman cili dan bendi di tanam di tapak tanaman nangka madu seluas 5 ekar tetapi setelah ditolak dengan kawasan yang ditanam dengan nangka hanya 4 ekar kawasan ditanam. Kami mengambil pendekatan yang berbeza untuk tanaman cili yang di tanam kali ini dimana kami menanam cili dan selangseli dengan tanaman bendi. Ini kali ke 2 kami menanam menggunakan keedah tersebut dimana sebelum ini kali menanam cili dengan tanaman lain dan ianya berjaya mencapai okjektif kami. Antara tujuan menanam seperti kaedah ini ialah untuk kawalan penyakit dan memaksimumkan kawasan tanaman dan guna tenaga kerja.


Tanaman Cili
Dianggarkan hampir 15, 000 pokok cili yang di tanam, pada masa sekarang cili sudah mula berbuah dan dijangkakan akan mula dipetik hasilnya pada awal bulan hadapan. Variati cili yang ditanam ini adalah jenis yang sama kami tanam sebelum ini. Kami berharap cili yang ditanam ini membesar dengan baik seperti cili yang kami tanam sebelum ini dimana hasilnya dapat dipetik selama hampir 7 bulan.



Tanaman Bendi
Tanama bendi ini boleh dianggap sebagai tanaman sampingan, pertumbuhan bendi setakat ini sangat baik. Pokoknya tumbuh dengan subur dimana daunnya sangat lebar dan hijau pekat. Kami menjangkakan hasil akan mula dapat dipetik 2 minggu lagi lagi dengan sasaran hasil sekurang-kurangnya 150kg setiap hari.



Tanaman Nangka Madu
Pada masa sekarang pokok nangka madu dalam proses mencantas dahan-dahannya, kerja² tersebut sedang dilakukan secara berperingkat². Sebenarnya kami sudah terlewat untuk mencantas pokok tersebut, sepatutnya ia harus dilakukan lebih awal lagi. Memandangkan ini pengalaman pertama kami menanam nangka madu banyak yang kami ketinggalan dan kami harus pelajari.


No comments:

Related Posts with Thumbnails