Friday, August 28, 2009

Peria, Labu & Bendi.... Harvest

Salam Ramadhan dan selamat berpuasa semua...... bila tiba bulan puasa nih kerja² tetap dijalankan seperti biasa cuma balik awal sedikit daripada biasa untuk berbuka, jika tidak sebelum ini hampir jam 8 malam baru balik. Kerja² pada bulan puasa ini tidaklah seteruk waktu saya di Japan dahulu, berpuasa seorang diri di Fukuoka.... bekerja di ladang bapa angkat dari pagi hingga ke petang... tak bersahur...dan bila tiba waktu berbuka tidak dibenarkan pulang sebab tempoh waktu bekerja belum tamat lagi.. terpaksalah makan dan minum apa yang ada ditengah² ladang. itulah cara bekerja di sana... walaupun apa yang berlaku kerja² tetap dijalankan seperti biasa.

Berbalik kepada kebun, tanaman peria sudah mula mengeluarkan hasil dijangkakan seminggu dari sekarang hasil mula akan bertambah. Jika dilihat pada masa sekarang, pucuk² peria masih lagi menjalar dan belum menutupi junjung sepenuhnya. Sepanjang minggu ini boleh dikatakan setiap hari hujan pada sebelah petang dan malam ini tidak baik untuk tanaman sayur seperti peria di mana hujan yang lebat mengakibatkan serangan kulat pada daun peria, oleh itu kerja² meracun terpaksa dilakukan dengan kerap.

Untuk tanaman lain pula seperti bendi dan labu, hasil telah mulai dituai dan dijual. Seperti mana peria tanaman tersebut juga masih dalam peringkat permulaan pengeluaran hasil dan hasil akan mula bertambah dari masa ke semasa. Selain kerja² di kebun, pada masa sekarang kami menjalankan kerja² menuai padi seluas 60 ekar di Luit, Daerah Maran... kerja² tersebut mungkin akan selesai dalam tempoh terdekat ini.


tanaman peria sudah mula menutupi junjung



peria mula berbuah



bendi juga mula berbuah dan dituai hasilnya



labu mula di petik dan dijual secara berperingkat

No comments:

Related Posts with Thumbnails