Friday, December 12, 2008

Tanaman Peria

Jenis Tanaman : Peria
Keluasan : 2 Ekar
Bilangan Pokok : 2,000 hingga 2,500
-------------------------------------------------------------------------------------------------
.
Kerja-kerja penyedian tapak sudah siap dilakukan cuma tinggal proses pemasangan sistem penyiraman sahaja lagi yang tidak dilakukan. Sebenarnya untuk tanaman peria ini ia terlewat 1 bulan lebih ini kerana masalah pekerja, sebelum ini saya dijanjikan akan menerima pekerja indonesia yang baru tetapi hingga kini pekerja tersebut masih lagi belum muncul. Akhirnya pada 2 minggu yang lepas saya mendapat 2 orang pekerja orang asli yang sedia bekerja dengan saya. Dengan adanya tambahan pekerja, kerja-kerja penyediaan tapak dapat dilakukan dengan lancar dan jika saya berjaya mendapatkan pekerja lagi projek tanaman labu pula akan dimulakan kelak. mengenai tanaman peria pula, anak benih peria telah disemai pada awal minggu ini dan akan dipindahkan pada minggu depan atau bergantung pada pertumbuhannya. Saya mengambil keputusan untuk menyemai di dalam tray dan tidak menanam terus ke batas kerana, bilangan pokok peria tidaklah begitu banyak ini kerana peria memerlukan jarak antara 3 hingga 6 kaki pada setiap batas. Dengan menyemai di tray ini akan memudahkan kerja penjagaan seperi menyiram dan meracun dapat dilakukan dengan cepat dan mudah serta menjimatkan masa. Jika semuanya berjalan dengan lancar peria akan mengeluarkan hasil pada penghujung bulan Jan 09 kelak. Berikut adalah gambar tapak tanaman peria yang telah tersedia untuk penanaman.




No comments:

Related Posts with Thumbnails